Kod starih Slovena drvo je bilo je simbol života, nečega od čega je sve počelo.
Foto Piksabej
Stari Sloveni su
verovali da nakon smrti njihove duše odlaze u stablo i tamo prebivaju ostatak
vremena.
Poštovanje stabla nastalo je još od verovanja da je čovek nastao od drveta. Naši preci su poštovali stabla prvenstveno jer su verovali da se u drveću nalaze duše nekih njima bliskih pokojnika, te da ih taj pokojnik štiti. Takodje, u slovenskoj mitologiji, drvo jele pretstavljalo je osu sveta. Analogna verovanja bila su razvijena i u nordijskoj i u germanskoj mitologiji.
Nekada je u gotovo
svakom srpskom selu postojalo jedno drvo – svetilište. Takvo drvo se zvalo
"zapis", zbog toga što je na njemu bio urezan ili zapisan krst i bilo
je osveštano.
Drvo - zapis nalazilo se
u centru sela i bilo je glavno kultno mesto. Njegova uloga posebno je istaknuta
u vreme obeležavanja seoske slave kada su se na tom mestu okupljali seljani kao
u crkvi.
U bugarskoj tradiciji,
drvo jabuke se doživljavalo kao simbol ljubavi, bračnog saveza i dece. U
narodnim pesmama, devojka se opisuje često kao slatka jabuka a njen vitki struk
gotovo uvek liči na jubukovo drvo.
Drvo “igra” ključnu
ulogu u jednoj od najpoznatijih anegdota u istoriji nauke - priči o engleskom
fizičaru Isaku Njutnu i njegovom postavljanju zakona gravitacije i zakona
kretanja.
Dok je pio čaj ispod
drveta, na glavu mu je pala jabuka, što ga je navelo da se upita zašto je ta
jabuka na Zemlju pala pod pravim uglom i zašto svi predmeti padaju vertikalno,
a ne u stranu ili naviše.
Priča o Njutnu i jabuci
je ostala popularna, a drvo, u mestašcu Vulstorp na istoku
Britanije, mesto obožavanja.
Do
poslednjeg stabla
Holandski admiral Jakob
Rogeven, došavši na Uskršnje ostrvo 1722. godine, zatekao je
primitivno društvo sa oko dve hiljade domorodaca, u totalnom haosu, zahvaćeno
sukobima i kanibalizmom zbog nedostatka hrane. Da je došao nekoliko vekova
ranije na ovo izolovano ostrvo , udaljeno oko 3 200 kilometara od kopna Južne
Amerike, zatekao bi izmedju 10 000 i 15 000 stanovnika.
Evropljani su kročili na potpuno ogoljeno ostrvo, uočili tek šačicu izolovanih stabala na dnu najdubljeg vulkanskog kratera , svežu vodu jedino u kraterima ugašenih vulkana, jedva po koju vrstu ptica, insekata, guštera… Sisara nije bilo.
Pored prljavštine i
varvarizma, evropske posetioce zapanjile su kamene statue, rasute po celom
ostrvu, njih više od 870, visine oko šest metara. Primitivan narod koji su
Evropljani zatekli, nije nikako mogao da bude zaslužan za zadatke poput
rezbarenja, transport i podizanje statua.
Skoro sve statue,
nazvane moai, napravljene su od vulkanskog tufa upotrebom bazaltnih
dleta. Njihov transport je zahtevao velike napore, imajući u vidu da je, na
primer, najveći moai, visok 10 metara i težak 75 tona! U nedostatku
zaprežnih životinja, kao valjci za prevoz, korišćena su debla stabala.
Istraživanja su pokazala
da je ovo ostrvo nekada bilo prekriveno gustom vegetacijom uključujući
prostrane šume. One su uništene zbog izgradnje čamaca ali ipak najviše zbog
transporta statua do ceremonijalnih lokacija. Zbog rasta broja stanovnika i
upražnjavanja obreda koji su podrazumevali transport statua, sa ostrva je
nestajalo, drvo po drvo.
Društvo je inače bilo
podeljeno na klanove pa je trka u pravljenju što više moaija i
njihovom prenošenju postala svakodnevica.
Posledice
Potpuna deforestacija
ostrva,
Stanovnici se sele u
pećine,
Stanovnici ostaju bez
obreda i društvenog života usled prestanka izrade i transporta statua,
Ribarstvo je svedeno na
minimum zbog nedostatka drvne građe za čamce,
Zemljište napadnuto
erozijom drastično je smanjilo prinose,
Opadanje broja
stanovnika,
Napad na biodiverzitet
Tako ovo specifično
društvo nastavlja nekako da živi u primitivnim uslovima, zatočeno u svom
udaljenom domu uz svakodnevno suočavanje sa posledicama eko-kolapsa koji su
izazvali.
Počinje skoro pravo
ratno stanje zbog nedostatka resursa, naročito hrane, ropstvo je bilo
uobičajeno a javlja se i kanibalizam. U kontinuiranim međuklanovskim
obračunima, stradale su upravo statue kao simbol sećanja na nekadašnju moć
klana i razvijen društveni život.
Slučaj Uskršnjeg ostrva
zapravo ne bi trebalo da bude nekakva velika misterija.
Odgovor leži u bahatosti
i nepromišljenosti i odličan je primer zavisnosti ljudskog društva od životne
sredine kao i toga, koliko ozbiljne mogu biti posledice njenog narušavanja.
Upozorenje
Uskršnje ostrvo koje
danas pripada državi Čileu, aktuelno broji oko 5 000 stanovnika. Pre 25 godina
upisano je kao nacionalni park na listi UNESCO-ve svetske baštine.
Ostrvo je poprilično
pusto, s biljem koje retko formira čak i nisko rastinje ili travu.
Vlada Čilea udružila se
sa društvom “Žak Kusto u pokušaju da se izbore sa deforestacijom i
napadima erozije na Uskršnjem ostrvu. Predviđeno je da se
oživi 1 400 hektara zemlje i među lokalnim Rapa Nui stanovništvom
podstakne uzgajanje povrća.
Ostrvo godišnje poseti
više od 50 000 znatiželjnih turista.
Osim divljenja čudesnim
statuama i legendama o njihovom nastanku koja uključuje i vanzemaljce, tamo se
susreću sa upozoravajućom pričom o trošenju bez granica.
Uskršnje ostrvo za
svoje prvobitne stanovnike bilo je jedino parče zemlje na svetu, zbog svoje
izolovanosti.
Ovakvu izolovanost
možemo porediti sa položajem planete Zemlje kroz sumornu pretnju o tome kako
bismo mogli proći, sasvim sami…
Literatura: Al Gor, “Naš
izbor - putevi rešavanja klimatske krize”, “Geopoetika”, Beograd 2010.Danijel
Goleman, “Ekološka inteligencija”,”Geopoetika”, Beograd, 2010.Entoni Gidens,
“Klimatske promene i politika” “Clio” Beograd, 2010.Džonatan M. Haris,
„Ekonomija životne sredine i prirodnih resursa“ , „Datastatus“, Beograd, 2009.
Autor: MSc Maja STOJANOVIĆ
No comments:
Post a Comment